Fysisk aktivitet og graviditet

Fysisk aktivitet og graviditet

 

 

 

 

aktivitet

Fysisk aktivitet under en graviditet har mange gode effekter for både den gravide mor, men også det lille barn. Undersøgelser har vist, at kvinder som har dyrket sport/været fysisk aktive, før de blev gravide, sagtens kan fortsætte deres aktivitetsniveau mens de er gravide, hvis de føler sig godt tilpas. Kvinder som ikke har været så fysisk aktive før en graviditet kan med stor fordel begynde at være fysisk aktive og konditionstræne under graviditeten.

Fysisk aktivitet er og kan være mange ting. Det kan være alt lige fra en gåtur eller anden daglig bevægelse til aerobic, spinning, løbetur, cykling, sport, idræt mm.

 

Er der nogen form for sport man ikke må dyrke?

JA det er der….!!!!!

Kontaktsport samt holdsport, hvor du har en risiko for at støde sammen med en holdspiller eller modspiller, frarådes for gravide. Her er der stor risiko for  uventede stød mod din mave, og dette kan være farligt for dit barn.

Gravide som er vant til at dyrke aktiviteter med meget høj intensitet(kredsløbet bliver presses maksimalt) skal ikke sætte træningsniveauet op under graviditeten, men kan stort set fortsætte. Langdistanceløb og andre meget udmattende aktiviteter frarådes dog, og samtidig er det vigtigt at lytte til kroppens signaler.

Gravide som ikke har dyrket aktiviteter med meget høj intensitet, inden graviditet, frarådes det også under graviditeten.

 

Fysisk aktivitet og fødsel – hvad er det godt for?   

Fysisk aktivitet er godt for alle mennesker, barn som voksen.

Under graviditeten er der flere fordele samt positive effekter ved at være fysisk aktiv under graviditeten. Se nedenfor:

- Færre komplikationer under fødslen, end mindre aktive kvinder

- Nemmere ved at føde og har ofte en fødsel som er korterevarrende

- Betyder ikke noget for hvornår fødslen starter, men kvinder som er aktive under graviditeten, føder i gennemsnit 5 dage før kvinder, som har været inaktive.

 

Fysisk aktivitet efter fødslen – hvornår er aktivitetsniveauet oppe igen?

Det er meget individuelt fra kvinde til kvinde, hvor hurtigt efter en fødsel, at man kan optage sit tidligere aktivitetsniveau.  Det er der vigtigt er, at man lytter til sin krop, og respekterer smerte.
Aktive kvinder, som har været meget aktive helt op til fødslen, vil kunne optage deres fysiske aktiviteter i løbet at kun få dage efter fødslen. Hos andre, som måske har været knap så aktive, vil der måske gå mellem 2-3 måneder for at komme til samme konditionsniveau som før graviditeten.

Undersøgelser har har vist, at den fysiske samt psykiske sundhed fremmes for både mor og barn, når kvinder er fysisk aktive efter fødslen.

 

Kilde: Sundhedsstyrelsen.dk

Author: admin

Share This Post On

1 Comment

  1. Jeg har været en del aktiv både før og under mine graviditeter, og hurtig startet op bagefter igen. Motion er godt for ALLE, også gravide, og derfor har jeg under mine graviditeter gjort meget ud af at komme afsted til motion flere gange om ugen. Jeg har nok sat tempoet lidt ned, og nogle gange valgt at gå en lang tur i stedet og i hurtigt tempo. Men ingen tvivl om at motion er godt, til os alle, gravid eller ej.

Submit a Comment

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>