Tips til hvordan du sover bedst under graviditeten

Tips til hvordan du sover bedst under graviditeten
  af: Jason Rickard 
 

  

Foregribelse af fødslen til et barn, kan bogstaveligt talt forårsage at forventningsfulde mødre får søvnløse nætter.

De fleste gravide kvinder kan føle sig mere udmattet end sædvanligt, og vil almindeligt sove mere. Under første trimester af graviditeten, pumper dit hjerte hurtigere og producerer mere blod som giver næring til babyen inde i dig. Når fosteret vokser, så vil din mave også vokse sig større. Det kan gøre at det bliver svært at finde en komfortabel sovestilling, og det kan være vanskeligt for dig at få nogle gode timers søvn.

Det anbefales, at du forsøger at vænne sig til at sove på din side i løbet af de første par dage af din graviditet. Du kan gøre dette ved at lægge dig om på din side med dit knæ bøjet lidt opad. Denne stilling vil aflaste Vena cava, som er forårsaget af barnets vægt.

I den sidste del af graviditeten, kan du finde det ubehageligt at ændre sovende stilling under din søvn. At skifte er en naturlig forekomst, som ingen kan styre, men når din mave er bliver større end sædvanligt, tilpasser din krop sig forandringerne og skiftende sovestillinger om natten er minimeret, da du senere vil vågne op, hvis du gør det.

Hvis du stadig har svært ved at sove, så prøv at bruge din puder og eksperimentere med, hvad du kan gøre med dem. Du kan putte en pude under din mave. Hvis du sover på din side, kan du placere dem i mellem dine ben. Der er også graviditets puder, der kan hjælpe med at fremme en god søvn.

Hvis du stadig har svært ved at sove om natten, og generelt ikke får nok søvn, anbefales det at du tager en hurtig lur (omkring en time) om morgenen eller om eftermiddagen. Tænk over din kost og spis ernæringsrigtige fødevarer. Drik ikke for meget med koffein  og undgå at spise et helt måltid eller masser af væsker et par timer, før du skal i din seng. Hvis alle ting mislykkes og du stadig oplever søvnløse nætter, er det bedst at konsultere din læge med det samme.

Author: admin

Share This Post On

4 Comments

  1. Under min graviditet, havde jeg besvær med at sove om natten. Jeg fik ondt i ryggen og lænden hvis jeg lå på ryggen, og jeg kunne heller ikke ligge på siden så lang tid af gangen. Jeg vendte og drejede mange mange gange om natten. Træls, men sådan er det vel? Brugte en pude mellem benene og det kunne hjælpe lidt. Da jeg startede med at få lidt vand i benene kørte jeg også lige fodenden op i sengen, super godt.

  2. Det er specielt et problem at sove sidst i graviditeten og når fødselen nærmer sig. Er nu 37+0 henne og har inat indtil videre sovet 2 timer. Min søn vågner om ca 1½ time, så det bliver ikke til meget inat. Men sådan var det også med min søn. Det var værst lige inden veerne begyndte…så er lidt bekymret, da lillepigen gerne må blive derinde i et par uger endnu :-)

  3. Hej jeg er kun i uge 15 og jeg har simpelhen så ondt i lænden at jeg ikke kan sove :( keg har prøvet alt normal sover jeg på ryggen men det kan jeg ikke nu pga det gør mega ondt og jeg kan ikke sove på siderne selv om jeg prøver med puder imellem benene :( jeg har ikke sovet i fire dage nu og fysioterapeuten har først tid mandag :(

  4. Jeg bliver nødt til at spise inden jeg går i seng, ellers vågner jeg i løbet af natten og er rigtigt sulten. Maven volder mig også problemer ifht. at vende sig om :) jeg er 30+1 forresten.

Submit a Comment

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>